Historie čaje

O čaji existuje mnoho zajímavých a fascinujících příběhů. Legenda o náhodném objevení čaje, první ceremonie, vynález čajového sáčku, o fenomenálním vzestupu čaje, a jak se stal nejoblíbenějším nápojem na světě.

Čaj v Japonsku

Teprve v roce 552 po Kristu naučili buddhističtí mniši umění přípravy čaje také Japonce. Brzy byl čaj spjat s detailně stanoveným ceremoniálem. Pojem teeismus, který vznikl až mnohem později, označuje skoro náboženské vyznání Japonců k čaji.

Čaj se stává zbožím

Za časů honosné dynastie T'ang (618 - 907 po Kristu) se stal čaj v Číně rozšířeným obchodním zbožím. Čaj našel své místo ve všech společenských vrstvách a nezůstal nadále předurčen jen vyšším třídám a duchovenstvu.

První kniha čaje

V 8. století napsal Číňan Luh Yü v pověření některých obchodníků s čajem třísvazkovou knihu o čaji. Tímto vznikla první sepsaná historie čaje, která se zároveň stala chvalozpěvem mezitím velmi oblíbeného nápoje. Luh Yü se stal o mnoho generací později ochráncem čaje.

Evropa poznává čaj

V roce 1610 přišla první dodávka čaje z Japonska na plachetnicích přes Jávu do Amsterdamu.

Od té doby byli Holanďané přes 50 let jediní dovozci čaje, kteří tímto nápojem zásobovali celou Evropu. 1669 vstoupili do tohoto obchodu také Angličané. Monopol pro import čaje měla jimi založená East India Company do roku 1833. Také zemskou cestou se dostal čaj do Evropy. V polovině 17. století přijeli karavany s 200 balíky čaje z Mongolska jako dárek k narozeninám Michaelu I., prvnímu ruskému carovi z rodu Romanovců. Karavany táhly z Pekingu, přes poušť Gobi, přes Sibiř, okolo Bajkalského jezera a dál až k Volze. Ještě v 19. století se říkalo, že karavanem dopravovaný ruský čaj, má lepší kvalitu než ten, který je dopravován lodí, který se skladoval ve vlhkých, dehtovaných a zapáchajících skladových prostorách. Tento čaj se sladil cukrem vzhledem k jeho nežádoucí vedlejší chuti.

Zavedení čajové hodiny

1662 proběhlo oficiální zavedení čajové hodiny ve dvorech anglického krále Karla II. Tímto se stal čaj i v Evropě společensky uznávaným a jedním z nejdůležitějších artiklů obchodního zboží.

Boston Tea Party

Boston Tea Party

Angličtí přistěhovalci přinesli koncem 17. století čaj do USA. V průběhu času si získal své příznivce, především ve vyšších vrstvách, ve kterých se tenkrát pořádaly tzv. "Tea Party". Okolo roku 1760 byl čaj na třetím místě veškerého zboží, které se importovalo do Nové Anglie. V tomto hledala Anglie, která se dostala díky sedmileté válce do finanční krize, nový zdroj možných příjmů. Zatížili čaj vysokými daněmi. V celé zemi toto rozhodnutí zvedlo velkou vlnu kritiky a rozhořčení. East India Company (největší společnost v oblasti obchodování s čajem) nařídila v důsledku toho okamžité snížení daně. Příliš pozdě, lid toužil po odplatě. 16. prosince 1773 se členové svobodných zednářů Saint Andrew v Bostonu převlékli za mohykány, dostali se na lodě společnosti East India Company a hodily 342 krabic čaje přes palubu. Tento případ, ironicky pojmenován "Boston Tea Party" označuje začátek osvobozujících bojů proti anglické nadvládě v Americe.

Čína ztrácí své dominantní postavení

Čína ztrácí své dominantní postavení

1834 dává William Bentinck rozhodující podnět pro pěstování čaje v Indii. Čína ztrácí své dosud přetrvávající monopolní postavení pěstovatele čaje.Po konci monopolu v oblasti čajového importu vznikla britské lodní dopravě od roku 1834 především z americké strany silná konkurence. Aby tuto konkurenci ustála, postavila tzv. Teeclippery: plachetnice se čtyřmi nebo více stožáry, ostrou přídí a štíhlým trupem. Měly poměrně velké skladové kapacity vzhledem k nízké nosnosti lodě a dosahovaly vysoké rychlosti. Jedna z nejznámějších britských Teecliperů byla v roce 1869 postavená Cutty Sark, kterou můžeme obdivovat ještě dnes v Greenwichu na Temži. V roce 1869 byl otevřen Suezský kanál, což zkracovalo cestu k místům pěstování čaje o ca. 7000 km. Tímto se stal transport čaje přístupný také parníkům, které na této trase měly dostatek možností k plnění zásobníku uhlím. Toto znamenalo konec Teeclipperům, začala cesta do dob moderních dopravních lodí.

Od čajové bomby k čajovému sáčku

První předchůdci čajového sáčku pochází od New Yorského dovozce čaje Thomase Sullivana, který svým zákazníkům v roce 1908 poslal v malých sáčcích z obvazoviny zabalené vzorky čaje. Tyto sáčky z obvazoviny se staly převratným úspěchem.

V Německu si všimla společnost TEEKANNE GmbH & Co. KG tohoto předchůdce čajového sáčku. S tzv. "čajovou bombou" zásobovala TEEKANNE vojáky v první světové válce čajem. Byla sice praktická, ale obvazovina ovlivňovala chuť.

Dvoukomorový sáček

1949 přináší TEEKANNE na trh dvoukomorový sáček.

Je složený z vysoce kvalitního chuťově neutrálního filtračního papíru a není slepovaný! Čaj je rozdělen do dvou komor. Pomocí tohoto principu může voda omývat čaj optimálně ze čtyř stran, tak aby se mohlo plně rozvinout aroma čaje.
Tak začala nová éra pití čaje, díky tomuto vynálezu společnosti TEEKANNE byly spotřebitelské zvyklosti lidí revolučně změněny.
Vítězné tažení čaje ze sáčku kolem celého světa začalo a podpořilo rozvoj firmy TEEKANNE až ke koncernu světového významu, jehož jméno je neoddělitelně spojeno s vynálezem dvoukomorového sáčku. 

Čajová bomba - v Německu si všimla společnost TEEKANNE GmbH & Co. KG tohoto předchůdce čajového sáčku. 

Čajová bomba - v Německu si všimla společnost TEEKANNE GmbH & Co. KG tohoto předchůdce čajového sáčku.

S tzv. "čajovou bombou" zásobovala TEEKANNE vojáky v první světové válce čajem. 

S tzv. "čajovou bombou" zásobovala TEEKANNE vojáky v první světové válce čajem.

Koncem 20.let minulého století experimentovala TEEKANNE s řešením z USA: jedno-komorovým čajovým sáčkem ze slepeného speciálního pergamenového papíru.  

Koncem 20.let minulého století experimentovala TEEKANNE s řešením z USA: jedno-komorovým čajovým sáčkem ze slepeného speciálního pergamenového papíru.

1949 přináší TEEKANNE na trh dvoukomorový sáček. Tak začala nová éra pití čaje, díky tomuto vynálezu společnosti TEEKANNE byly spotřebitelské zvyklosti lidí revolučně změněny. 

1949 přináší TEEKANNE na trh dvoukomorový sáček. Tak začala nová éra pití čaje, díky tomuto vynálezu společnosti TEEKANNE byly spotřebitelské zvyklosti lidí revolučně změněny.

Začátkem 20. let se stalo módou chodit na čaj.

1913 z Argentiny importované Tango poskytlo především odpolednímu čaji ještě větší atraktivitu. 

Čaj v dnešní době

Čaj je v dnešní době s produkcí 3,5 milionu tun čaje ročně (zdroj: Německý Čajový svaz e. V.) nejpopulárnějším nápojem světa a po vodě se pije nejčastěji.

Sladké, Nejsladší, Rosé Latte

Naše nejoblíbenější barva pro rok 2017 je růžová!

Podívej se na recept

TEEKANNE na facebooku

Navštiv náš facebook a sleduj novinky ze světa TEEKANNE.

Sledovat

TEEKANNE na instagramu

Navštiv náš instagram a sleduj
novinky ze světa TEEKANNE.

Sledovat